Despre proiect
suport și titluobiectiveProiect susținut printr-un grant al Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, România, CNCS-UEFISCDI, numărul proiectului PN-III-P4-PCE-2021-0538, în cadrul PNCDI III. Proiect implementat la Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, România, prin Facultatea de Business. Împreună pentru o economie circulară: O abordare colaborativă între fermieri, vânzători și consumatori pentru reducerea risipei alimentare Obiectivul general al proiectului este de a sprijini reducerea risipei de fructe și legume crude printr-o abordare colaborativă între membrii lanțului alimentar, precum fermieri, producatori, prestatori de servicii de alimentație, comercianți și consumatori în cadrul paradigmei economiei circulare.
Rezultate
Rezultate și obiectiveRezultate așteptate ale proiectuluiProiectul își propune să obțină o clasificare a cauzelor principale, strategiilor de adaptare și motivațiilor pentru reducerea risipei de fructe și legume crude la fermieri, producători, servicii de alimentație, comercianți și consumatori, integrate într-o platformă web care va sprijini părțile interesate (fermieri, producători, servicii alimentare, comercianți cu amănuntul și consumatori) sa reducă risipa alimentară. Rezumatul etapei 2022Obiectivele Etapei 2022Strategiile destinate reducerii risipei fructelor și legumelor trebuie să se bazeze pe cunoașterea exactă a contextului în care este generată risipa. Aceasta implică înțelegerea comportamentului generatorilor de deșeuri de fructe și legume. Din acest motiv, primul an al proiectului s-a concentrat pe membrii lanțului alimentar, plus alți stakeholderi. În consecință obiectivele specifice ale primei etape au fost: (1) Lansarea proiectului – crearea unui set de proceduri de lucru în proiect, definirea precisă a termenelor, responsabilităților, etc; (2) Analiza impactului economic, social și de mediu al risipei alimentare (din surse secundare); (3) Colectarea datelor primare în vederea identificării principalelor cauze ale risipei alimentare de fructe și legume crude la nivelul stakeholderilor lanțului alimentar; (4) Colectarea datelor primare în vederea identificării principalelor strategii de reducere a risipei de fructe și legume crude la nivelul stakeholderilor lanțului alimentar; (5) Colectarea datelor primare în vederea identificării principalelor motivații pentru reducerea risipei de fructe și legume crude la nivelul stakeholderilor lanțului alimentar. Toate obiectivele primei etape au fost îndeplinite (conform detaliilor din secțiunea „3. Rezultatele Etapei Anuale”). Rezultatele Etapei 2022Îndeplinirea obiectivelor etapei 2022 este demonstrată de obținerea rezultatelor dupa cum urmează. În legătură cu obiectivul (1) (lansarea proiectului – crearea unui set de proceduri de lucru în proiect, definirea precisă a termenelor, responsabilităților, etc), pentru buna desfășurare a proiectului, am elaborat un set de proceduri de management al proiectului. Un workshop de lansare a proiectului a fost organizat la început și alte întâlniri periodice cu membrii echipei s-au desfășurat pentru a răspunde nevoilor legate de organizare, informare și derularea activităților. Obiectivul (2) analiza impactului economic, social si de mediu al risipei alimentare are ca rezultat asociat o sinteză a impactului economic, social și de mediu al risipei alimentare. Aceasta s-a realizat pe baza recenziei literaturii de specialitate. Am concluzionat că cele trei tipuri de impact se suprapun în mare măsură, cauzele lor aparțin, de asemenea, celor trei domenii (economic, social, de mediu), de aceea ele trebuie studiate dintr-o perspectivă sistemică. Obiectivele (3)-(5) legate de colectarea datelor primare în vederea identificării principalelor cauze ale risipei de fructe și legume la nivelul stakeholderilor lanțului alimentar de fructe și legume, a strategiilor de reducere a risipei și a motivațiilor pentru reducerea acesteia au condus în final la 48 de interviuri și trei seturi largi de date (despre cauze, strategii, motivații) sub forma scrisă a interviurilor. În vederea obținerii lor, am parcurs o serie de etape: Abordarea calitativă pentru a investiga risispa de fructe și legume crude a fost selectată ca fiind cea mai potrivită metodă de cercetare în cazul nostru întrucât se lucrează cu date non-numerice și încearcă să interpreteze semnificația din datele culese. . Cercetarea calitativă este concepută pentru a ilustra semnificația percepțiilor și cunoștințelor care informează acțiunea sau rezultatele care sunt măsurate de obicei prin cercetarea cantitativă. Am optat pentru interviuri individuale și de grup și pentru analiza tematică a conținutului. Ghidul pentru interviuri a avut următoarele secțiuni: Introducere; Percepția asupra înțelesului risipei alimentare; Cauze ale risipei de fructe și legume crude; Motivații pentru reducerea risipei; Factori care împiedică reducerea risipei; Strategii/ măsuri pentru reducere a risipei; Concluzii. Aceste trei secțiuni se regăsesc în versiunile pentru fiecare dintre cele trei categorii de stakeholderi. Pe baza literaturii de specialitate și a unui interviu de grup cu membrii proiectului, am identificat următoarele categorii de stakeholderi:
Implementarea interviurilor a avut loc online și față în față, în funcție de disponibilitatea persoanelor intervievate. Diseminarea rezultatelor etapei 2022Diseminarea rezultatelor parțiale s-a făcut în cadrul Simpozionul Agro-Economie și Antropologie Rurală, Ediția a III-a, din 18 noiembrie 2022, organizat de Institutul de Cercetări Economice și Sociale Gh Zane, Academia Română, Filiala Iași, în parteneriat cu Asociația Rural Development Research Platform, Academia de Științe Agricole și Silvice ”Gheorghe Ionescu-Șișești” București – Secția de Economie Agrară și Dezvoltare Rurală și Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului ”Regele Mihai I al României” din Timișoara (https://acadiasi.org/simpozionul-de-agro-economie-si-antropologie-rurala-saar-2/). Titlul lucrării prezentate a fost ”Consumers’ understanding of the causes of fruit and vegetable waste: a qualitative approach” De asemenea, rezultatele au fost incluse pe site-ul proiectului: https://tbs.ubbcluj.ro/foodwaste/ În plus, am redactat și trimis spre publicare două articole științifice legate de tema proiectului. Toate materiale din cadrul acțiunilor de diseminare au mentionată afilierea la proiect prin textul: "Grant of the Ministry of Research, Innovation and Digitalization, CNCS – UEFISCDI, project number PN-III-P4-PCE-2021-0538, within PNCDI III”. Rezumatul etapei 2023Obiectivele Etapei 2023(1) Crearea platformei pentru reducerea risipei de fructe și legume; (2) Investigarea influenței formei atipice a fructelor și legumelor și a tipului locului de vânzare asupra intenției de cumparare; (3) Studierea în cadrul unui experiment a capacității diferitelor mesaje de a stimula cumpărarea fructelor și legumelor cu forme atipice; (4) . Rezultatele Etapei 2023În legătură cu obiectivul (1) Crearea platformei pentru reducerea risipei de fructi și legume, s-a obținut rezultatul: Prima versiune a platformei web pentru reducerea risipei alimentare de FL, "Team up for less waste". A rezultat o platformă foarte complexă, ale cărei funcții și structură au fost create utilizând rezultatele activității din proiect. Mai exact, am organizat două workshopuri/interviuri cu membri ai lantului alimentar pentru a determina cele mai potrivite funcții ale platformei (proiectul și-s propus doar un workshop). De asemenea, membrii echipei de cercetare au analizat mediul online, diverse proiecte și aplicații existente, și au sugerat o serie de funcții. Aceștia au constatat că nu există o platforma similară cu cea construită in cadrul proiectului, care să fie activă. Structura și funcțiile platformei au fost realizate pe baza rezultatelor interviurilor cu stakeholderii și analizei membrilor echipei de cercetare asupra mediului online, literaturii de specialitate și discuțiilor cu diverși specialiști. În vederea testării și actualizării platformei, am implicat membrii lanțului alimentar în testarea ei și am organizat întâlniri online pentru a obține feedback-ul lor. De asemenea, echipa de cercetare a analizat platforma și a creat o listă de modificări propuse. Platforma a fost actualizată conform propunerilor. Datorită complexității platformei și din dorința de a îmbunătăți continuu platforma, procesul de testare și actualizare continuă și în etapa următoare. În legătură cu obiectivele (2)-(4) [(2) Investigarea influentei locului de vanzare și a formei atipice a fructelor și legumelor asupra intentiei de cumparare; (3) Studierea in cadrul unui experiment a capacitatii diferitelor mesaje de a stimula cumpararea fructe și legume cu forme atipice; (4) Investigarea motivațiilor fermierilor, comercianților cu amănuntul și serviciilor de alimentatie de a accepta fructe și legume cu forme atipice], s-au obținut rezultatele: O sinteza a comportamentului consumatorului asociat cu fructele și legumele cu forme atipice (pe baza sondajului si a experimentului in piață); O sinteza a motivatiilor si barierelor legate de acceptabilitatea fructelor și legumelor cu forme atipice de catre fermieri, servicii alimentatie, si retaileri. Acestea sunt detaliate în continuare. Sondajul. Până în prezent nu este clar dacă tipul punctului de vânzare (PV) ar putea compensa nivelul perceput al deformării fructelor și legumelor. În plus, până în prezent, nu se știe dacă tipul PV afectează disponibilitatea de a cumpăra fructe și legume deformate. În acest context, studiul care a folosit sondajul și-a propus să dezvăluie dacă tipul PV unde este oferit un fruct sau o legumă influențează percepția nivelului deformării sale și probabilitatea de cumpărare a acelui aliment. Prin urmare, studiul de față explorează posibilitatea de a utiliza tipul PV ca pârghie pentru a crește achizițiile de FL deformate. Sondajul a chestionat online un panel de consumatori și a obținut 1021 de răspunsuri valide (422 consumatori din România si 599 din Marea Britanie). Datele au fost culese de căre o firmă specializată care deține paneluri de consumatori. Echipa de cercetare a creat chestionarul, a supervizat programarea chestionarului online în vederea culegerii datelor, a verificat și curățat datele culese, a analizat datele. Am folosit consumatori din două țări pentru a testa existența diferențelor între acestea. Am ales roșiile ca obiect de studiu deoarece acestea, împreună cu merele, sunt principalele FL produse în UE, sunt frecvent consumate și adesea irosite în magazinele de vânzare cu amănuntul. Am investigat cinci tipuri de PV: piața țăranilor (micilor producători locali), aprozar, magazin bio, supermarket – stand convențional și supermarket – stand bio. Am folosit trei forme ale roșiilor: normală, cu deformare mică și cu deformare moderată (Figura 3). Etapele procesului: analiza literaturii de specialitate; stabilirea obiectivului sondajului; crearea si pre-testarea chestionarului; culegerea datelor; analiza datelor. Rezultatele au arătat că PV influențează nivelul de anormalitate perceput al roșiilor. În România, cele mai „prietenoase” locații sunt piețele micilor producători locali (iar în Marea Britanie, standul bio al supermarketului). Aceste rezultate le sugerează comercianților cu amănuntul să ia în considerare cu atenție efectul PV unde se vinde produsul asupra percepției și comportamentului consumatorilor. Experimentul în piață. Experimentul s-a derulat în piețele volante din Cluj-Napoca în zilele de joi (interval orar 12-14) și sâmbătă (interval orar 9-12), în perioada 22.06-1.07 (Figura 1). ![]() Experimentul a vizat studiul comportamentului consumatorilor de legume neprocesate și a constat în expunerea clienților la mesaje menite să-i încurajeze să achiziționeze legume cu forme atipice. Etapele procesului au fost: analiza literaturii de specialitate; stabilirea obiectivului de cercetare; identificarea locatiei pentru desfasurarea experimentului (piata producatorilor locali); incheierea unui protocol de colaborare cu autoritatea care gestioneaza pietele; identificarea producatorilor participanți la experiment; elaborarea protocolului pentru experiment; stabilirea mesajelor care vor fi testate; desfasurarea experimentului; colectarea datelor; analiza datelor. Pentru a selecta mesajele potrivite, s-a realizat mai întâi o analiză a literaturii de specialitate, apoi s-au pre-testat câteva mesaje pentru ca ele să fie diferinte în ochii consumatorilor. În final, echipa de cercetare a selectat pentru experiment două mesaje: Experimentul a arătat că vanzarile mai mari s-au inregistrat pentru mesajul despre autenticitate: "Acceptă diversitatea naturii!” La finalul experimentelor, micii producători locali care au participat au primit câte o diplomă de participare pentru a le arăta aprecierea față de implicarea în eforturile de reducere a risipei alimentare (Figura 2). ![]() Interviurile despre acceptabilitatea fructelor și legumelor cu forme atipice de către fermieri, servicii de alimentație și retaileri. . Am creat un script pentru interviuri și am organizat două interviuri de grup, la care au participat 10 persoane. Interviurile au durat a durat in jur de o oră. De asemenea, am investigat cauzele care duc la risipa de fructe și legume deformate, efectele acesteia si strategiile propuse (depășind astfel obiectivele propuse ințial în proiect). Am obținut următoarele informații: . Efecte: cresterea risipei alimentare; perpetuarea unei perceptii gresite a consumatorilor despre caracteristicile fructelor și legumelor imperfecte; pierderi economice; impact negative asupra mediului natural. Motivații pentru sporirea acceptabilității, strategii de reducere a risipei: comercializarea mai frecventa a FL deformate pentru a-i obisnui pe consumatori cu prezenta lor si a schimba perceptia asupra “anormalitatii” formei; educarea consumatorilor pentru cresterea accetabilitatii lor; mediatizarea fructelor și legumlor deformate; utilizare in reclame a fructelor și legumelor imperfecte; procesarea fructelor și legumelor imperfecte; suport pentru producatorii locali din partea retailerilor. Diseminarea Rezultatelor Etapei 2023Rezultatele proiectului au fost diseminate pe mai multe căi, și anume prin: - Vermeir, I., Petrescu, D.C. and Petrescu-Mag, R.M., 2023. What are the ‘shape friendly’ locations to sell misshapen tomatoes? The effect of point of purchase on consumers’ abnormality perception and probability to buy. Food Quality and Preference, 106, p.104809. - Rastegari, H., Petrescu, D.C. and Petrescu-Mag, R.M., 2023. Factors affecting retailers’ fruit waste management: Behavior analysis using the theory of planned behavior and norm activation model. Environmental Development, 47, p.100913. - Archip, B.C., Banatean-Dunea, I., Petrescu, D.C. and Petrescu-Mag, R.M., 2023. Determinants of Food Waste in Cluj-Napoca (Romania): A Community-Based System Dynamics Approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), p.2140. Toate cele de mai sus au menționat afilierea la proiect conform cerintelor contractului: “Project supported by a grant of the Romanian Ministry of Research, Innovation and Digitalization, CNCS – UEFISCDI, project number PN-III-P4-PCE-2021-0538, within PNCDI III”.
Cauze, strategii, motivații
Cauze ale risipei de fructe și legume crude
„Da, dăunători, microbi, micoze, bacterii și vremea, că nici asta nu e bună în cultura de varză.
Dacă avem o vreme ploioasă, și din cauza asta nu putem să intrăm la camp, nu putem să pulverizam și acolo vine problem.
Că dăunatorii, microbii atacă, fiecare zi trece, și vine problemă dupa problemă.
Asta e problema cu vremea ploioasă.
Dacă n-avem vreme ploioasă, este secetă.
Si asta e o problemă în cultura de varză, dacă n-ai posibilitatea să irigi.
Asta e o problemă mare.
Din cauza secetei poate să vină un fel de vierme la pământ și mananca rădăcina verzei și dacă mănâncă rădăcina verzei, ajungi la faliment.
Cine are posibilitatea să faca irigații, nu mai are probleme, că dacă pământul este umed, viermisorul ăsta nu vine si nu mănâncă rădăcina verzei.
Dar ce pot să spun eu, după anul ăsta de experiența, cine nu poate face irigații nu prea merită să cultive legume.”
(Fermier) „Cu faptul că nu avem niște comenzi predictibile și trebuie să transportăm mai multă marfă decât avem comenzi, pentru că nu e ceva predictibil.
Săptămâna asta poate mi se comandă o anumită cantitate, săptămâna viitoare o altă cantitate.
Si noi transportăm mai multă marfă, în ideea că poate cineva vine și comandă”
(Transportator) Strategii aplicate pentru a reduce risipa de fructe și legume crudeModuri de păstrare și ambalare adecvate; Legislație care să faciliteze procesele de compostare și donare; Eliminarea intermediarilor; Crearea unor platforme pentru donatii. “Cred că o comunicare pe subiectul fructe-legume mai mici, pătate, pistruiate, cele care nu se cumpără nicăieri.
Poate o educare a consumatorului până la urmă.
Că sunt bune, sunt și mai ieftine și trebuie consumate în primul rând, că rezistă mai puțin decât altele.
Asta cred că ar ajuta.
E schimbare de mentalitate.
Pur și simplu.”
(Transportator) „Întotdeauna trebuie să ai un control asupra legumelor și a fructelor pe care le ai, cele vechi să le procesezi prima dată, cele proaspete care ți-au venit ... să le procesezi ultima dată.”
(Servicii de alimentație) Motivații pentru reducerea risipei de fructe și legume crudeProfit; Satisfacție personală; Mediu mai curat; Un viitor mai bun pentru familie „Trebuie să facem economie, sa nu risipim nimic, să valorificăm totul.
Pentru reducerea costurilor.”
(Vânzător) „Fructele și legumele sunt și un pic mai apropiate de sufletul sau de știința mea de bază.
știu cât se muncește pentru un astfel de produs, câtă muncă, valoare, muncă, zile, om sunt implicate în producția sau ajungerea la garantarea acestui produs.
și deocamdată această risipă, pe care foarte mulți o văd ca și o chestie secundară, pentru mine mi se pare că e primordială, cunoscând și fiind ancorat în viața socială, cunoscând și pătura mai săracă a populației care din păcate nu-și poate permite, și alții aruncă.”
(Decident administrative-politic) „Valorile mele mă motivează să nu risipesc.
Nu îmi place să risipesc.”
(Consumator) |
Copyright © 2023 - All Rights Reserved, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, România
Proiect susținut printr-un grant al Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, România, CNCS-UEFISCDI, numărul proiectului PN-III-P4-PCE-2021-0538, în cadrul PNCDI III.
Website si Platforma software dezvoltate de Synteq Solutions SRL.